Dużo mówi się o Millenialsach – o tym, że wnoszą sporo nowej jakości na rynek pracy, że go zmienili, że trzeba do nich inaczej podchodzić. Jednak rekrutując pracowników do firmy, warto przyjrzeć się również ich następcom czyli tzw. pokoleniu Z.

Co kryje się pod tym pojęciem?

Data rozgraniczająca kiedy zaczyna się pokolenie Z nie jest jednoznaczna. Istnieją tu różne poglądy, mówi się o 1990 roku, ’95,96’ a nawet 2000. Jednak najważniejszym wyróżnikiem tego pokolenia jest to, że w jego oczach cyfrowy świat istnieje od urodzenia. Dlatego w USA bliżej prawdy będzie data około 1990 roku, natomiast w polskich realiach, będzie ona zmierzała raczej ku roku 2000.

Jakie są cechy wyróżniające pokolenie Z?

Lubią indywidualne zasady dostosowane do jednostki. Ważny jest dla nich rozwój i szkolenia, jednak praktycznie oczywiste dla tego pokolenia jest to, że musi się on opierać o nowe technologie, które są dla niego nie tylko bardzo ważne, ale po prostu oczywiste.

Jednocześnie, pomimo uwielbienia dla nowoczesnych technologii, które są dla nich naturalnym środowiskiem – osoby z pokolenia Z preferują komunikację face-to-face. Bardzo lubią podejmować decyzje w zespole. Lubią otrzymywać informacje zwrotne – pozwala im to dużo lepiej pracować. Zmiany są dla nich bardzo ważne, lubią jeżeli to co robią się zmienia – nie przepadają za rutyną i źle się w niej odnajdują.

Poniżej prezentujemy porady dotyczące tego, w jaki sposób optymalnie rekrutować i zarządzać osobami z pokolenia Z.

  1. Możliwość rozwoju jest ważniejsza niż zarobki

Nie oznacza to, że zarobki dla osób z tego pokolenia nie są ważne. Są i to bardzo, znajdują się jednak na drugim miejscu. Przede wszystkim – priorytetem jest możliwość rozwoju swojej kariery. Zarówno w ramach Twojej firmy jak i w ogóle.

Dlatego rekrutując osoby z tego pokolenia warto pokazać, w jaki sposób ich zarobki będą mogły stopniowo rosnąć wraz z rosnącym zakresem odpowiedzialności. Koresponduje to z faktem, o którym wspomnieliśmy wcześniej – pokolenie Z naprawdę lubi zmiany.

  1. Bierz pod uwagę, że lubią często zmieniać pracę

Nie zdziw się, jeżeli u kogoś z pokolenia Z w CV znajdziesz pozycje pracy w jakichś firmach po parę miesięcy. Prognozy wskazują, że dla pokolenia Z – dosyć częsta zmiana pracy będzie nawykiem, który będzie im towarzyszył przez całe życie. Wcale nie świadczy to o nich źle. To pokolenie lubi często zmieniać pracę. Często wynika to z tego, że  ma pewien brak zaufania co do wiązania się daną instytucją raz na całe życie. Oprócz tego raczej sceptycznie podchodzi do dużych czy wielkich firm.

Jeżeli jednak zaoferujesz jasną ścieżkę rozwoju w Twojej firmie – możesz liczyć na ich lojalność. Pamiętaj, że oni są trochę inni niż poprzednie pokolenia. Musisz to brać pod uwagę i to wykorzystać.

  1. Daj czas na wdrożenie się w pracy

Osoby z pokolenia Z mogą potrzebować trochę czasu na wdrożenie się w pracy. Warto zwrócić uwagę, że w kontekście tego pokolenia nie wystarczy tylko umieścić pracownika przed biurkiem i powiedzieć mu, że ma się nauczyć. Należy poświęcić mu trochę uwagi, sprawić aby proces wdrażania był dla niego interesujący.

Bardzo ważne jest to, aby pracownik już po pierwszych paru dniach wyrobił sobie jak najlepszą opinię o pracy w Twojej firmie. W ten sposób dużo szybciej przyswoi swoje obowiązki, a oprócz tego będzie po prostu zmotywowany do pracy. Dobrym sposobem jest przydzielanie dosyć prostych zadań, które można szybko zrealizować. Pomaga to zaangażować daną osobę, a jednocześnie dać jej poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy.

  1. Angażuj się społecznie

Osoby z pokolenia Z bardzo często odczuwają dużą chęć zaangażowania społecznego. Dlatego przyciąganie najbardziej wybitnych i utalentowanych umysłów z tego pokolenia będzie wymagało od Twojej firmy społecznego zaangażowania. Niekoniecznie muszą to być jakieś wielkie czyny.

Warto jednak pamiętać o tym, że bardzo ważna jest autentyczność. Wypadniesz dużo lepiej w oczach osoby z pokolenia Z, jeżeli będziesz wspierał jakąś małą akcję charytatywną, w którą widać, że wierzysz i realnie się w nią angażujesz, niż jeżeli po prostu raz do roku będziesz wpłacał sporą sumę pieniędzy na dużą i spektakularną akcję, która w gruncie rzeczy wydaje Ci się być obojętna.

  1. Staraj się obniżyć poziom stresu

Pokolenie Z charakteryzuje się również mniejszą odpornością na stres. Można by się długo zastanawiać z czego to wynika, jednak przede wszystkim należy zmierzyć się z tym faktem. Osoby z tego pokolenia nie przepadają za zbyt intensywnym tempem pracy i gigantycznym obłożeniem stresem. W pracach, w których są na to narażeni czują się źle i zaczynają powoli rozglądać się za czymś innym.

Bardzo ważny jest dla nich work-life balance. Nie chcą, aby jedyną lub silnie dominującą częścią ich życia stałą się praca. Pod tym względem podobni są do Millenialsów.

  1. Czy warto zatrudniać osoby z pokolenia Z?

Z wymienionych przez nas porad jednoznacznie wynika, że pokolenie Z wymaga od pracodwacy trochę innego podejścia oraz pewnej dozy wyrozumiałości wobec odmienności względem poprzednich pokoleń. Warto jednak zwrócić uwagę, że to pokolenie ma ogromną przewagę nad poprzednimi – jest pierwszym, które wychowało się wśród najnowszych technologii, dla których nowe media nie są odkryciem, ani nowością tylko po prostu naturalną częścią ich życia. Z tego względu z ogromnym prawdopodobieństwem w pracy, która jest powiązana z najnowszą technologią czy nowymi mediami – pokolenie Z poradzi sobie lepiej niż jakiekolwiek inne.

FreshMail.pl