Wysoka rotacja pracowników to męczące, kosztowne i szkodliwe dla firmy zjawisko, którego nie lubi praktycznie żaden przedsiębiorca. Nikogo nie da się zatrzymać w swojej firmie na siłę. Jeżeli ktoś bardzo chce zmienić pracę, to to zrobi. Jednak istnieją sposoby, które zachęcą pracowników do tego, aby zostali z Tobą lub takie, które usuną potencjalne powody chęci zmiany pracy.

  1. Zadbaj o dobry proces rekrutacji

Jeżeli zrekrutujesz do pracy nie te osoby co trzeba, to nic dziwnego, że w ostateczności zmienią one prace albo z Twojej albo z ich decyzji. Dlatego należy zadbać o to, aby już na etapie rekrutacji zweryfikować czy dana osoba posiada odpowiednie kompetencje, aby należycie wykonywać swoje obowiązki oraz czy pasuje do formy komunikacji panującej w Twojej firmie.

  1. Stawiaj na efektywność pracy

Nie premiuj tego, aby pracownicy zostawali jak najdłużej w pracy, a tym bardziej nie wytwarzaj atmosfery, w której pracownicy czują z tego powodu dumę. Zastanów się dobrze, po co mają to robić? W większości sytuacji sprawi to, że będą oni przemęczeni, a z drugiej – niekoniecznie przełoży się to na dodatkowe zyski dla firmy.

W przypadku gdy pracownicy sami wytworzą tego typu atmosferę – porozmawiaj z nimi na ten temat i zastanów się jak zwiększyć ich wydajność, zamiast wspierać tego typu autodestruktywne zachowania. Unikniesz w ten sposób błędu popełnianego przez wielu polskich przedsiębiorców, a pracownicy na pewno to docenią.

  1. Dobra komunikacja

Dobra komunikacja pomiędzy szeregowymi pracownikami, a liderami zespołów to bardzo ważny aspekt. Oczywiście ta komunikacja będzie inaczej wyglądała jeżeli mówimy o małej, kilkuosobowej firmie, a inaczej jeżeli mówimy o takiej, w której pracuje kilkaset osób. W mniejszych firmach, wystarczy z pewną regularnością odbywać szczere rozmowy. W przypadku większych firm, niezbędne będzie stworzenie odpowiednich procedur – które również muszą prowadzić do szczerych rozmów oraz wymiany informacji.

W każdym wypadku ważne jest to, aby dać swoim pracownikom konstruktywny feedback, poinformować ich co robią dobrze, co robią źle, co wnoszą do firmy, a co ewentualnie mogliby jeszcze poprawić. Ważne, żeby pracownicy również mieli możliwość konstruktywnego skrytykowania swojego pracodawcy lub przełożonego. Rozmowy powinny odbywać się indywidualnie, co pozwala na większą swobodę.

Oczywiście – poza regularnymi i zaplanowanymi rozmowami z pracownikami – powinno się stworzyć w pracy taką atmosferę, że wiedzą oni, że praktycznie w każdym momencie mogą oni szczerze porozmawiać ze swoim przełożonym.

  1. Doceniaj starania pracowników

Jeżeli jakiś pracownik zaczyna generować dla Twojej firmie bardzo wysokie zyski, jeżeli widzisz, że bardzo się stara, aby osiągać najlepsze wyniki to absolutnie musisz to docenić finansowo. W ten sposób zachęcisz do dalszych starań.

Poza tym, czasem wystarczy pamiętać o zwykłym ludzkim „dziękuję”. Niektórym łatwo o nim zapomnieć, a potraf zrobić sporą różnicę i nic nie kosztuje.

  1. Zauważaj i celebruj sukcesy

W końcu udało się osiągnąć jakiś cel? Przełamano nowy rekord sprzedaży?? Uczcij to ze swoimi pracownikami. To nie musi być nic wielkiego, na dobry początek wystarczy jeżeli kupisz pracownikom pizzę lub przyniesiesz smaczne śniadanie.

  1. Zapewniaj szkolenia

Możliwość rozwoju zawodowego to jeden z najważniejszych elementów, który posiada bardzo duży wpływ na to, czy pracownicy chcą zostać w danej firmie czy nie. Załóżmy, że w Twojej firmie zatrudniłeś młodego i zdolnego pracownika, płacisz mu nawet całkiem niezłą pensję jak na początek kariery – rzędu 3000 do 4000 zł. Jeżeli pracownik będzie miał wrażenie, że pracując w Twojej firmie się nie rozwija i czeka go perspektywa utknięcia na tym poziomie finansowym oraz brak możliwości rozwoju swoich kompetencji, to po pewnym – nie tak długim czasie, to całkiem atrakcyjne wynagrodzenie przestanie nim być.

  1. Zadbaj o to by pracownicy, czuli się ważni

Każdy z nas lubi się czuć ważny i doceniony. To całkowicie naturalne. Dlatego dobrze jest pokazać pracownikom, jak trudne by było funkcjonowanie firmy bez nich. Pokaż im jak ważna jest praca, którą wykonują.

Oprócz tego, dobrze jest zawrzeć pracowników w dalszych planach rozwoju firmy, pokazać im to – dać im w ten sposób perspektywę oraz obietnicę dalszego rozwoju, przy okazji podkreślając, że przyszłość firmy to oni. Oczywiście nie chodzi o to, żeby przykleić na ścianie biura plakat z napisem „Jesteś przyszłością tej firmy. Uśmiechnij się.” – istotne jest to, aby konstruktywnie wykazać pracownikom, że faktycznie tak jest.

  1. Angażuj pracowników do podejmowania decyzji

Pracownicy, którzy mają poczucie, że mogą wpływać na decyzje firmy i jej dalszy rozwój, w większym stopniu czują się jej częścią. Wyobraźmy sobie sytuację, w której podczas dyskusji na temat przyszłości firmy, wygrywa koncepcja jednego z Twoich pracowników, na którą Ty się zgadzasz. Po paru miesiącach okazuje się być ona wielkim sukcesem. Pomyśl jak bardzo nobilitujące jest to dla danego pracownika. Oczywiście w takim przypadku należy go odpowiednio wynagrodzić finansowo – inaczej zamiast satysfakcji może to wywołać frustrację.

  1. Dziel się dochodem firmy z pracownikami

Całkiem ciekawym pomysłem jest to, aby poza pensjami – przydzielać co miesiąc swoim pracownikom 10% zysku firmy. Będzie to motywowało cały zespół do tego, aby wypracować jak największy zysk dla Twojego biznesu.  Jednocześnie zacieśni to więzi między Twoimi pracownikami, którzy będą mieli łączący ich cel, w postaci zarobienia większej ilości pieniędzy.

  1. Nie stawiaj nierealnych wymagań

Nie ma nic bardziej frustrującego niż nierealne wymagania, którym nie da się sprostać. Funkcjonowanie w środowisku pracy, w którym panuje atmosfera notorycznie niespełnionych wymagań jest bardzo toksyczna i bardzo często prowadzi do bardzo niezdrowych sytuacji.

Niechlubnym rekordzistą w tej dziedzinie jest tutaj sektor bankowy. Stawianie nierealnych wymagań przed pracownikami obsługi klienta w placówkach bankowych doprowadzały do sytuacji, w których pracownicy banku, aby wyrobić normy zakładali fikcyjne konta na nieboszczyków. Tak, więc doprowadziło to do makabrycznej sytuacji, w której dział obsługi klienta nie wychodził naprzeciw oczekiwaniom klientów, lecz na spacer po cmentarzu.Sprawa zakończyła się wyrokami sądowymi oraz poważnymi stratami wizerunkowymi dla banku, w którym do tej sytuacji doszło.

FreshMail.pl