Wydajność pracowników to jeden z najważniejszych czynników wpływających na efektywność oraz opłacalność Twojego biznesu. Skuteczne zarządzanie pracownikami jest potrzebne w każdej branży, zaczynając od marketingu, a kończąc na liniach lotniczych czy zaawansowanych technologiach informatycznych.

Poniższe porady odnoszą się przede wszystkim do zwiększenia produktywności pracowników z zakresu zawodów kreatywnych i pokrewnych, jednak duża część z nich jest uniwersalna.

1. Nastawienie do pracy.

Odpowiednie nastawienie do pracy jest jednym z kluczowych elementów wpływających na produktywność. To od nas jako osoby zarządzającej zespołem zależy w jaki sposób jego członkowie będą podchodzili do pracy. Dobra atmosfera jest kluczem do tego, aby pracownicy chętnie wykonywali swoje obowiązki.

Zatrudniając nowych pracowników warto wyznaczać im konkretne i łatwe do zrealizowania cele. Tak, aby przyniosły im satysfakcję z osiągnięcia pierwszych sukcesów. Jednocześnie obniży to ich poziom stresu związany z odnajdowaniem się w nowym środowisku, pozwoli zaznajomić z obowiązkami. Większe wyzwania należy narzucać dopiero z czasem, stopniowo, coraz bardziej angażując nowych członków zespołu.

2. Nie bój się delegować obowiązków

Ten problem dotyczy zwłaszcza przedsiębiorców prowadzących małe firmy, które traktują trochę jak swoje dziecko. Takie osoby bardzo często chcą być odpowiedzialne za praktycznie każdy aspekt działania firmy. To zrozumiałe, ale na dłuższą metę bardzo szkodliwe dla jej rozwoju.

Na początku podchodzenie z pietyzmem do każdego detalu to świetny pomysł. Jednak z czasem staje się to zwyczajnie niemożliwe. Dlatego zatrudniając nowych pracowników nie należy się bać cedować na nich różnego rodzaju obowiązków – to naturalny etap rozwoju każdej firmy, nie możesz brać wszystkiego na siebie. Pozwól swoim pracownikom działać.

3. Stwórz rodzinną atmosferę

Nie oszukujmy się, rodzinna atmosfera w firmie nie oznacza takich relacji jak z prawdziwą rodziną. Nikt tego nie oczekuje. Jednak powinieneś traktować pracowników jak ludzi z krwi i kości, budować z nimi prawdziwe relacje. W końcu są to osoby, z którymi będziesz spędzać co najmniej 1/3 dnia. Dobra atmosfera pracy jest ważna zarówno dla zdrowia psychicznego jak i efektywności pracy wszystkich , których ona dotyczy.

Zła atmosfera napędza spiralę stresu, która prowadzi do coraz większej ilości popełnianych błędów, niższej efektywności oraz wzrostu niezadowolenia wszystkich pracowników. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest szczera rozmowa z zespołem. Należy jak najszybciej wyjaśnić sytuację szukając rozwiązania problemu, niekoniecznie doszukując się w kimkolwiek winy.

4. Stawiaj realistyczne cele

Nikt nie lubi znajdować się w sytuacji, w której postawiony został przed nim cel nie do zrealizowania. Jest to bardzo stresujące. Oczywiście, krótkoterminowo może to zwiększyć produktywność. Jednak w dłuższej perspektywie tego typu model funkcjonowania jest destruktywny zarówno dla jednostek jak i całego zespołu.

Nieskuteczność stawiania nierealistycznych celów przed swoimi pracowniami wykazały praktyki dużych korporacji, które wycofały się z takiego sposobu zarządzania. Jest to szczególnie istotne teraz, kiedy coraz częściej mówi się nie o rynku pracodawcy, ale rynku pracownika.

5. Dawaj pracownikom możliwości rozwoju

Zapewniaj swoim pracownikom szkolenia, kursy i warsztaty. Staraj się regularnie stwarzać im okazje do rozwoju swoich kompetencji. Im szerszy jest zakres wiedzy oraz kompetencji Twojego zespołu, tym większa jego produktywność. Tego typu przełożenie jest bardzo proste.

Oprócz tego ważny jest tutaj dodatkowy czynnik. Kiedy osoby, z którymi pracujesz mają poczucie, że mogą się przy Tobie rozwinąć stają się bardziej lojalne, mają poczucie bycia docenionymi i ważnymi. W znaczny sposób przekłada się to na efektywność pracy. Dla pracowników możliwość rozwoju zawodowego liczy się w bardzo dużym stopniu, czasami w większym niż sam poziom aktualnych zarobków.

6. Poznaj swoich pracowników

Rozmawiaj ze swoimi pracownikami, poznaj ich zainteresowania oraz motywacje. W ten sposób będziesz posiadać możliwość dostosowania odpowiednich zabiegów motywujących do pracy. Indywidualne podejście do członków swojego zespołu jest bardzo ważne, szczególnie w małych firmach, w których silne relacje z członkami zespołu mogą być ważnym atutem.

7. Słuchaj swoich pracowników

Omawiaj pomysły ze swoimi pracownikami. W ten sposób będziesz ich angażować w życie firmy. Każdy lubi czuć się potrzebny oraz wysłuchany. Ten mechanizm działa również w pracy. Oczywiście – ostateczne słowo musi należeć do Ciebie, taka jest rola lidera. Należy jednak pamiętać o tym, że uwagi pracowników muszą być wzięte pod uwagę. Jeżeli będziemy ich regularnie wysłuchiwać i regularnie ignorować, wtedy z czasem wytworzy to w zespole frustrację oraz poczucie zniechęcenia.

8. Dobra komunikacja w pracy

Wiele błędów wynika z błędów w komunikacji. Problemem mogą być niejasne uwagi czy nieprecyzyjne sformułowania. Zwróć uwagę na to, że to Ty jesteś odpowiedzialny za zespół i precyzyjne przekazanie poleceń pracownikom. Z tego powodu staraj się szukać winy nie tylko w swoich podwładnych, ale również u samego siebie.

9. Informacje zwrotne

Informacje zwrotne są bardzo ważne dla efektywności pracowników. Dlatego kiedy Twój pracownik zakończy jakiś projekt lub wykona zadanie poinformuj go o tym z jakich elementów pracy jesteś zadowolony, a względem jakich masz zastrzeżenia. Regularna wymiana tego typu informacji jest bardzo ważna dla poprawy produktywności.

10. Świeć przykładem

Leading by example – to jedna z ważniejszych zasad skutecznego zarządzania pracownikami. Często sprowadza się to detali, które na pierwszy rzut oka mogą się wydawać oczywiste, jednak w dużym stopniu to właśnie one determinują efektywność pracy zespołu jak i jego poszczególnych członków.

Działa to na prostej zasadzie. Wymagasz od pracowników, żeby się nie spóźniali? Nie spóźniaj się. Wymagasz wysokiej wydajności? Samemu pracuj wydanie. Wymagasz kultury? Bądź kulturalny. Przykładów można by mnożyć.

11. Pamiętaj o tym, że nie jesteś Panem na włościach

Nie żyjemy w stosunkach feudalnych. Zarządzając ludźmi należy pamiętać o tym, że mogą oni zawsze zmienić pracę, nikt nie jest na Ciebie skazany. Niestety podejście, które w publicystyce nazywa się „relacjami feudalnymi” to bolączka wielu polskich firm. Oczywiście, sytuacja w naszym kraju zmienia się w dobrym kierunku z roku na rok, jednak cały czas jest tutaj wiele do zrobienia, dlatego zwracamy na to uwagę.

Traktowanie swoich pracowników jak własność lub poddanych jest zarówno nieetyczne jak i nieefektywne. Jednocześnie nie możesz pozwolić sobie na to, aby pracownicy Cię zdominowali, jednak bycie liderem nie jest tożsame z byciem despotą.

12. Odpowiadaj na pytania

Jeżeli Twoi pracownicy mają do Ciebie dużo pytań dotyczących pracy to oznacza to, że zależy im na jak najlepszym wykonaniu swoich obowiązków. Wielu przedsiębiorców popełnia błąd, który sprowadza się do zirytowania się tego rodzaju sytuacją. To zrozumiałe, odpowiadanie na wiele pytań może być męczące. Jednak w dłuższej perspektywie czasowej pozwoli to zwiększyć produktywność pracowników. Być może dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Oprócz tego, warto zwrócić uwagę, że zdecydowanie zdrowsze dla firmy będzie odpowiadanie na pytania pracowników niż na zarzuty niezadowolonych klientów.

13. Elastyczne godziny zatrudnienia

Elastyczny model czasu pracy świetnie się sprawdza w bardzo wielu przypadkach. Dlatego warto go przemyśleć. Szczególnie w przypadku pracy kreatywnej nie ma sensu, aby cały zespół pracował od godziny A do godziny B. Bardzo często jest to zwyczajnie niepotrzebne. Praktyka działania pokazuje, że pracownicy, którzy mogą pasować wtedy kiedy im to pracuje zwykle są bardziej efektywni i zmotywowani do pracy. Warto to wykorzystać.

14. Świętuj zwycięstwa wraz z pracownikami

Udało się wam ukończyć projekt? Uczcij to wraz z zespołem. Dany projekt przyniósł spore zyski? Niech Twoi pracownicy partycypują w zyskach. W ten sposób będą czuli się bardziej powiązani z firmą oraz czuli docenieni. Ma to bezpośrednie przełożenie na wzrost produktywności zespołu.

15. Traktuj swoich pracowników równo

To bardzo ważna zasada, niestety często źle rozumiana. Równe traktowanie nie oznacza dokładnie takiego samego traktowania. Pracownicy muszą czuć się równi względem siebie, powinno się od nich wymagać po równo. Nie oznacza to jednak, że wszyscy pracownicy muszą być w pracy w tych samych godzinach, czy też mają zarabiać dokładnie tyle samo.

Na koniec parę hi-techowych i niestandardowych porad dotyczących tego w jaki sposób można zwiększyć wydajność pracowników.

16. Wirtualna rzeczywistość

Przerwa w czasie pracy na odpoczynek to standard. Wyobraź sobie jednak, że w jej czasie Twoi pracownicy mogą odpocząć na słonecznej plaży gdzieś w środku tropikalnego archipelagu. Dzięki okularom VR jest to możliwe. Dla wielu osób może to brzmieć jak zbędna nowinka i ciekawostka, ale firmy, w których zastosowano tę praktykę są bardzo zadowolone z wyników.

17. Narzędzia marketingowe automatyzujące pracę

Dotyczy to szczególnie firm marketingowych, ale nie tylko. Automatyzuj t co się da. Wykorzystuj różnego rodzaju programy, które wykonają część pracy za Ciebie. W tym czasie Ty oraz Twój zespół będziecie mogli poświęcić czas na wykonanie innych obowiązków. Zautomatyzować można wiele elementów. Zaczynając od umieszczania postów w mediach społecznościowych, a kończąc na mailingu.

18. Wykorzystuj takie narzędzia jak Dropbox czy Google Drive

Dzięki chmurom informacyjnym przepływ danych w firmie będzie dużo sprawniejszy. Pozwala to na korzystanie z tych samych plików przez wiele osób. Dzięki temu można oszczędzić czas, który w normalnych warunkach byłby zmarnowany na wysyłanie maili czy chodzenie pomiędzy komputerami.

Oprócz tego warto zainteresować się nad narzędziami pozwalającymi na jednoczesne pracowanie nad jednym dokumentem przez wiele osób. Tego typu funkcjonalności są dostępne między innymi w ramach darmowego pakietu narzędzi Google.

Zobacz również


9 tricków, które wniosą harmonię w miejscu pracy

Odpowiednio zachowana harmonia jest bardzo ważna dla sprawnego przebiegu pracy. Organizując miejsce pracy dla naszych pracowników musimy mieć na uwadze, że źle zorganizowane biuro będzie obniżało efektywność pracowników, bałagan będzie obciążał ich umysły i prowadził...

JavaScript: 10 frameworków, które pokochasz

Framework to szkielet, który pozwala na budowę aplikacji oraz dostarcza dodatkowe funkcjonalności. Poniżej prezentujemy listę 10 najlepszych frameworków dla JavaScript, które sprawiają, że stworzenie aplikacji bogatej w wiele różnego rodzajów funkcjonalności stanie...

Jak uniknąć rotacji pracowników?

Wysoka rotacja pracowników to męczące, kosztowne i szkodliwe dla firmy zjawisko, którego nie lubi praktycznie żaden przedsiębiorca. Nikogo nie da się zatrzymać w swojej firmie na siłę. Jeżeli ktoś bardzo chce zmienić pracę, to to zrobi. Jednak istnieją sposoby, które...

Porozmawiajmy!